گزارش دكتر ایزی

مسیر لایتناهی تبلیغات محصولات غذایی ممنوعه در رسانه ملی

مسیر لایتناهی تبلیغات محصولات غذایی ممنوعه در رسانه ملی

دكتر ایزی: با وجود اینكه نوشیدنی های گازدار در شمار مواد لطمه رسان به سلامت محسوب می شوند اما تبلیغات غیرقانونی آنها همچنان در رسانه ملی نمایش داده می شود.


خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت_ ساناز باقری راد: این روزها شاید برخی محتواهای رسانه ملی جریان اصلی خودرا گم كرده و دیگر نتوان عنوان حمایت و حفاظت از منافع مردم را به آنها نسبت داد. جریانی كه برمبنای عرف و قانون باید از آزار به شهروندان جلوگیری كند اما خود تیری مستقیم به بدنه سلامت شهروندان است. منظورمان از این محتواها، تبلیغات های تجاری مواد خوراكی در رسانه ملی است. همان تبلیغات هایی كه این روزها احیانا نمایش آنها به حدی زیاد شده كه حوصله خیلی از مخاطبان را سر برده و شاید مردم با نمایش این مطالب تكراری شبكه را نیز تغییر دهند.نوشیدنی های گازدار مصداق محصولات لطمه رسان غذاییتبلیغات نوشیدنی های شركت «ع.» نیز یكی از همان مواردی است كه اتفاقا به سبب موزون بودن موسیقی آن، علاوه بر تلویزیون، موسیقی آن از زبان خیلی از مردم كوچه و خیابان نیز به گوشمان می رسد. این تبلیغات این روزها با تبلیغ آب میوه ها و انواع نوشیدنی های گازدار جای خودرا در بین برنامه های رسانه ملی و شب و روزهای خانواده های ایرانی باز كرده و بدون توجه به چارچوب قانونی در حال نمایش است. نمایش تجاری این محصولات در حالی انجام می شود كه برمبنای لیستی كه اواخر مرداد ماه سال جاری از طرف وزیر بهداشت انتشار یافت، «نوشیدنی میوه ای گازدار یا بدون گاز با محتوای آب میوه كمتر از ۲۵ درصد» در لیست كالاهای لطمه رسان سلامت قرار دارند. در واقع محصولات خوراكی شركت مذكور دقیقا همان مواردی است كه در این لیست از آن با عنوان «كالاهای لطمه رسان سلامت» یاد شده است.قانونی كه اجرا نمی شودبه علاوه این لیست در امتداد اجرای ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت (بند ۱۰) سیاست های كلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و با هدف كاهش بار بیماری های غیرواگیر از طرف وزارت بهداشت انتشار یافته است. اما تبلیغ محصولات غذایی لطمه رسان در رسانه ملی و فضای مجازی در حالی انجام می شود كه طبق قانون مصوب مجلس، هرگونه تبلیغ خدمات و كالاهای لطمه رسان به سلامت سوژه ماده ۴۸ قانون الحاق از رسانه ملی ممنوع می باشد. بطوریكه سال ۹۵ با شورای اسلامی بند الحاقی ۴ ماده ۸ لایحه احكام دایمی برنامه های توسعه كشور به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر طبق این قانون؛ «هرگونه تبلیغ خدمات و كالاهای لطمه رسان به سلامت سوژه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت (۲) برمبنای تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان ملی استاندارد ایران از طرف همه رسانه ها ممنوع می باشد.»با وجود مصوب بودن قانون منع تبلیغات كالاهای لطمه رسان در رسانه ملی اما همچنان خبری از اجرای جدی این قانون در كشور نیست و همواره شاهد تبلیغات محصولات مختلف لطمه رسان هستیم. قبل تر نیز افشین استوار مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درباب تخلف از اجرای این قانون اظهار داشته بود: نظارت در این زمینه برعهده وزارت بهداشت است و اگر كسی این قانون را اجرا نكند، وزارت بهداشت او را بعنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی می كند.سرپرست اطلاع رسانی وزارت بهداشت: به صدا و سیما برای برخورد با تبلیغات های ممنوعه تذكر داده ایمدر همین خصوص، كیانوش جهانپور سرپرست مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تبلیغات كالاهای ممنوعه در رسانه ملی اظهار داشت: هر ساله از میان ۳۶ گروه كالایی، اقلام لطمه رسان و غیر مجاز اعلام می شوند كه امسال نیز این لیست از طرف وزارت بهداشت منتشر گردید. از طرف دیگر مصوبات رسمی قانونی كشور مقرر می دارد كه باید با تبلیغات كالاهای ممنوعه برخورد قانونی شود. جهانپور با اشاره به اینكه آبمیوه ها و نوشیدنی های تبلیغاتی شركت مذكور نیز شامل محصولات ممنوعه است، اشاره كرد: این محصولات در فهرست اقلام لطمه رسان هستند و تبلیغات آنها ممنوع و غیر قانونی می باشد. بنا بر این تبلیغ محصولات این شركت بوسیله رسانه ملی یا هر رسانه دیگر، تخلف محسوب شده و باید با آن برخورد شود. وی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت نیز نسبت به انجام این تخلف به صدا و سیما تذكر داده است، اشاره كرد: هم اكنون به منظور برخورد با این تخلفات با شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما نامه نگاری های لازم را انجام داده و نسبت به بروز این تخلف تذكر داده ایم اما هنوز از صدا و سیما پاسخی دریافت نكرده ایم. سرپرست مركز روابط عمومی وزارت بهداشت اشاره كرد: تمام تلاش ما این است كه این مساله را در كمال صلح با صدا و سیما حل نماییم تا مواجهه نا مطلوبی با رسانه ملی ایجاد نشود اما در صورت عدم حصول نتیجه از طرف وزارت بهداشت، لازم است تا با عنایت به مرتبط بودن این تخلف با سلامت شهروندان، دستگاه قضایی نیز بعنوان مدعی العموم به سوژه تبلیغات محصولات ممنوعه ورود كند. جهانپور با اشاره بر مجازات عدم رعایت قانون مربوط به این موضوع، گفت: مجازات تخلف از رعایت این قانون و تبلیغ محصولات لطمه رسان به سلامت، جزای نقدی است كه دستگاه قضایی باید در شرایط لازم به این مساله ورود كنند. بعلاوه با حكم مراجع ذی صلاح نیز در صورت تكرار این تبلیغات ها، ۲۰ درصد به میزان این جزای نقدی افزوده می شود. با وجود مشخص بودن ممنوعیت تبلیغات محصولات این چنینی و حتی وجود قانون صریح در این باره؛ همچنان شاهد نمایش تبلیغات آزادانه محصولاتی همچون نوشیدنی های لطمه رسان شركت «ع.» هستیم. موضوعی كه تمامی مدیران صدا و سیما و وزارت بهداشت از آن باخبر هستند اما به دلیلهای مختلفی همچون منفعت مالی، حاضر به نمایش این تبلیغات ها می شوند. امید است مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت به صورت جدی برای مقابله با این مساله حتی طریق شكایت قضایی به ماجرای مذكور ورود كنند. از طرف دیگر مدیران صدا و سیما نیز سلامتی و جان شهروندان را قربانی كسب منفعت مالی نكنند و نسبت به اجرای قانون اهتمام ورزند.


منبع:

1398/06/09
21:13:37
4401
5.0 از ۵
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی