یك متخصص عفونی مطرح كرد؛

باورهای غلط درباره ی سرماخوردگی

باورهای غلط درباره ی سرماخوردگی

دکتر ایزی: یک متخصص بیماریهای عفونی، درباره ی سرماخوردگی و باورهای غلط پیرامون این بیماری رایج، توضیحاتی داد.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، افشین منیری، با اشاره به این که تشخیص تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی می تواند دشوار باشد، اظهار داشت: سرماخوردگی حدودا همیشه بدون ایجاد هیچ نوع مشکل جدی برطرف می شود، درحالی که آنفولانزا می تواند عارضه های جدی تری مثل عفونت ریه بوجود آورد.
متخصص بیماریهای عفونی اضافه کرد: تشخیص آنفولانزا در اوایل بیماری می تواند به شما کمک نماید تا بطور متناسبی آنرا درمان کنید و احیانا از عارضه های ثانویه آن جلوگیری کنید.
وی هشدار داد: اگر فرزند شما به سبب یک بیماری زمینه ای، ریسک بالایی برای ابتلاء به عارضه های ثانویه دارد، تشخیص فوری آنفولانزا ممکنست فرصتی برای درمان بهتر را فراهم آورد. آنتی بیوتیک سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند؛ باور اشتباه
منیری با تأکید بر این که استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا اقدامی بطورکامل بی ربط خواهد بود، توضیح داد: آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند و سرماخوردگی و آنفولانزا توسط ویروس ها ایجاد می شوند و ویروس ها دسته ای از میکروب ها هستند که هیچ مشابهتی به باکتری ها ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به این که والدین نگران به پزشکان فشار می آورند که برای مساعدت با بهتر شدن حال فرزندشان آنتی بیوتیک تجویز کنند، اشاره کرد: واقعیت این است هیچ آنتی بیوتیکی از آموکسیی سیلین ها گرفته تا آزیترومایسین به بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزا کمکی نخواهد کرد، نکته اینجاست که اثربخش نبودن تنها دلیل عدم استفاده از آنتی بیوتیک های غیرضروری نیست چونکه داروها می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اسهال و دل پیچه هم داشته باشند و باکتری های عامل بیماری، به تدریج می توانند نسبت به داروها مقاوم شوند و این درمان عفونت های باکتریایی واقعی را دشوارتر می کند.
منیری افزود: از طرف دیگر، اگر کودک شما به سبب سرماخوردگی یا آنفولانزا گرفتار عارضه ثانویه ای شود که شامل عفونت ریوی و باکتری ها باشد، آن وقت ممکنست آنتی بیوتیک مفید واقع شود، بعنوان مثال، اگر او گرفتار عفونت گوش، برونشیت یا سینه پهلو شود آنتی بیوتیک (با نظر پزشک) می تواند اثربخش باشد.
سرما موجب سرماخوردگی می شود؛ باور اشتباه
وی در توضیح این که فقط ویروس سرماخوردگی می تواند شما را به سرماخوردگی مبتلا کند افزود: سرد بودن بدن به خودی خود نمی تواند شما را بیمار کند، اما سرد و خیس شدن بدن می تواند سبب فعال شدن یک ویروس خفته یعنی ویروسی که هم اکنون در سیستم بدن شما وجود دارد بشود و موجب شروع علامت های بیماری شود.
به گفته منیری، پژوهشگران معتقدند که سرد شدن بدن موجب می شود که رگ های خونی موجود در بینی منقبض شوند و این اتفاق، رسیدن خون گرم تامین کننده گلبول های سفید را که با عفونت مبارزه می کنند قطع می کند.
وی اضافه کرد: خیلی از مردم حامل میکروب های سرماخوردگی هستند، اما سرد شدن بدن می تواند دفاع در مقابل اثرات قرارگیری در معرض میکروب را دشوارتر کند، بدین سبب به مقدار معمول لباس بپوشید، خودرا خشک نگه دارید و سایر سفارش های افراطی را کنار بگذارید.
سرماخوردگی یعنی سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است؛ باور اشتباه
متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به این که افراد صد درصد سالم هم تسلیم ویروس های سرماخوردگی می شوند اشاره کرد: در یک پژوهش انجام شده، حدود ۹۵ درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی در بینی شان وارد شد، به ویروس آلوده شدند، با این وجود، تمام آنهایی که به یک ویروس سرماخوردگی آلوده می شوند، در عمل سرما نمی خورند و فقط حدود ۷۵ درصد از داوطلبانی که آلوده شدند، علامت های سرماخوردگی را نشان دادند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه برخی تحقیقات نشان میدهد که ایمنی کمتر بدن، بعنوان مثال به سبب داشتن یک بیماری مزمن یا استرس می تواند علامت های سرماخوردگی را بدتر کند، اما یک کودک سالم هم به آسانی می تواند به یکی از حداقل ۲۰۰ ویروس مختلفی که موجب سرماخوردگی می شود آلوده شود.
با تزریق واکسن آنفولانزا حتما آنفولانزا می گیرید؛ باور اشتباه
وی با اشاره به این که واکسن آنفولانزا و آنفلوانزای خوکی از ویروس های غیرفعال یعنی کشته شده تولید شده اند و نا ممکن است که کسی از یک ویروس مرده بیمار شود افزود: اما اگر هر کدام از عوارض جانبی ابتلاء به آنفولانزا مثل تب، درد، سوزش، ورم یا قرمزی در محل تزریق واکسن را داشتید، بدانید این علامت ها در حقیقت واکنش هایی به تزریق واکسن هستند.
دریافت واکسن آنفولانزا برای بزرگسالان مهم تر از کودک است؛ باور اشتباه
منیری افزود: واکسینه شدن در مقابل آنفلوانزا، به همان اندازه که برای بزرگسالان مهم می باشد، برای خردسالان نیز اهمیت دارد، بیشتر پزشکان، تزریق سالانه واکسن آنفولانزا از سن شش ماهگی برای حدودا همهٔ افراد، از پیر و جوان و کودک را سفارش می کنند، که ترجیحاً در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه می تواند تزریق شود تا زمان کافی برای ایمن سازی بدن قبل از شروع کامل فصل آنفولانزا وجود داشته باشد.
وی با اعلان اینکه خردسالان زیر پنج سال بطور ویژه نسبت به آنفولانزا لطمه پذیر هستند افزود: آنها ریسک بالایی برای ابتلاء به عارضه های ثانویه جدی ناشی از آنفولانزا مانند عفونت های شدید ریه را دارند.
مکمل ها علامت های سرماخوردگی را کم می کنند؛ باور اشتباه
عضو هیئت علمی دانشگاه با اعلان اینکه خیلی از افراد براین باورند که خوردن مکمل ویتامین C با دیدن نخستین نشانه سرماخوردگی، مکیدن قرص های مکیدنی «روی» یا زینک همزمان با شروع گلودرد یا تقویت سیستم ایمنی بدنشان با مکمل های گیاهی، همیشه جواب می دهد توضیح داد: یافته های کمی برای پشتیبانی از هر کدام از این درمان ها وجود دارد و مشکل اینجاست که پژوهش های زیادی نیز وجود دارند که اثربخشی آنها را رد می کنند، در داروخانه ها داروهای بدون نسخه زیادی را پیدا می کنید که بر این مکمل ها متکی هستند، اما این واقعیت معروف و محبوب بودن آنها به مفهوم اثربخشی آنها یا ایمن بودن آنها نیست بدین سبب پیش از دادن هر نوع مکمل غذایی در هر شکلی به فرزندتان، با پزشک او صحبت کنید، ابتلاء به سرماخوردگی را تا حدی می کاهد و در صورت مصرف شدن بلا فاصله بعد از بروز علایم، موجب می شود که سرماخوردگی زودتر برطرف شود، اما تمام این یافته ها باز هم نیاز به بررسی بیشتر دارد.
بچه هایی که به مهد می روند بیشتر سرما می خورند؛ باور اشتباه
وی اشاره کرد: در نخستین سال رفتن به مهدکودک، بچه ها واقعاً بیش از بچه هایی که در خانه نگه داشته می شوند، احتمال ابتلاء به سرماخوردگی دارند، اما طبق پژوهشی که روی تعداد زیادی کودک انجام شد، خطر ابتلاء به این عارضه وقتی کودک همچنان رفتن به مهدکودک را ادامه می دهد، کاهش پیدا می کند و بعد از یک سال حضور در مهد، این خردسالان دیگر نسبت به کودکانی که در خانه می مانند احتمال و ریسک بیشتری برای ابتلاء به سرماخوردگی ندارند.
منیری با اشاره به این که قرارگیری سریع در معرض میکروب ها ممکنست در بلندمدت منافعی نیز داشته باشد افزود: تحقیقات بیان کننده این مساله است که بچه هایی که در سن پیش دبستانی در مهدکودک های بزرگ تری حضور داشتند، در سالهای بعد یعنی تا سن ۱۳ سالگی، سرماخوردگی های کمتری داشتند که از قرار معلوم بدین سبب است که بدن آنها نسبت به شایع ترین ویروس های سرماخوردگی ایمن شده بود.
تنفس تنها راه سرما خوردن است؛ باور اشتباه
وی توضیح داد: این درست است که ویروس های سرماخوردگی بوسیله هوا پخش می شوند، خصوصاً هنگامی که شخصی بیمار سرفه یا عطسه می کند، اما این تنها یکی از راه هایی است که ویروس مربوطه، قربانی بعدی خودرا بوسیله آن پیدا می کند.
منیری افزود: ویروس ها همین طور می توانند در دستان شما باشند، اگر شما چیزی را که ویروس روی آنست، مانند تلفن، اسباب بازی یا دست دوستتان لمس کنید، ویروس هایی که به دست شما می چسبند به آسانی می تواند از راه هایی وارد بدنتان شوند، به عنوان مثال، اگر چشم ها یا بینی خودرا یا راه های ورودی دیگر بدنتان را لمس کنید، ویروس های سرماخوردگی معمولی می توانند تا مدتی روی پوست یا سطوح دیگر زنده بمانند.
داروهای بدون نسخه برای خردسالان خوب است؛ باور اشتباه
وی به باور غلطی که برای کاهش علامت های سرماخوردگی بین خیلی از بزرگسالان است اشاره نمود و اضافه کرد: بسیاری براین باورند که داروهای بدون نسخه برای کاهش احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه بویژه برای خردسالان زیر شش ۶ سال مؤثر است و عوارض جانبی هم ندارد، اگر فرزند شما زیر شش سال است، می توانید علامت های بیماری مثل تب را با استامینوفن اطفال و درمان های خانگی ایمن تسکین دهید ولی تجویز دارهای ضد احتقان فقط بر عهده پزشک کودک شماست.
متخصص بیماریهای عفونی هشدار داد: داروهای بدون نسخه می تواند برای کودک شما خطرناک باشند، خصوصاً هنگامی که به اشتباه، مقداری بالاتر از دوز سفارش شده به کودک خورانده شود که در این مورد نیز لازم است با پزشک کودک مشورت کنید. علاوه بر اثرات جانبی مانند خواب آلودگی یا بی خوابی، ناراحتی معده و خارش یا کهیر، بچه ها می توانند گرفتار اثرات جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع، تشنج و حتی مرگ شوند.


منبع:

1403/07/24
09:23:56
40
5.0 از ۵
تگهای خبر: آنتی بیوتیك , باكتری , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی