واكنش معاون سازمان توسعه تجارت؛
پیدا و پنهان نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی
دکتر ایزی: نمایشگاه های بین المللی در هر حرفه و صنفی، به عنوان شناسنامه و هویت کشور در حوزه منطقه ای و جهانی شناخته می شوند و از همین رو، باید با خاصیت های خاص خودش برگزار شوند.
به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و…، یک موقعیت زمانی و مکانی برای نشان دادن توانمندی های تولید کنندگان داخلی برای رقابت با خارجی ها است. در حقیقت، برگزاری نمایشگاه را می توان بهترین فرصت ممکن برای صنعت و اهالی آن دانست تا بتوانند خودرا در معرض نگاه خریداران و مصرف کنندگان محصولات آنها دانست. از همین رو، لازم است برای برگزاری چنین نمایشگاهی که ابعاد بین المللی آن بسیار قدرتمندتر از ابعاد داخلی نمایشگاه باشد؛ به یک سیاست کلان و یکسان رسید تا از تکرار مکررات جلوگیری شود. صنعت دارو و دو رویداد بین المللی صنعت داروسازی کشور به جهت این که توانسته در بازار داخلی و بین المللی، به نقطه ای برسد که توانایی رقابت با شرکت های قدرتمند در صنعت داروسازی را داشته باشد؛ همیشه بر اصل تمرکز در سیاست های دارویی برای رشد و توسعه صنعت و صادرات، تاکید و اصرار دارد. از همین رو، دو نمایشگاه بین المللی در حوزه تولید مواد اولیه دارویی و همین طور محصولات دارویی، همه ساله در کشور برگزار می گردد و استقبال خارجی ها نیز روز به روز از این دو نمایشگاه بین المللی، درحال افزایش است. اما، چرا صنعت داروسازی کشور دارای دو نمایشگاه بین المللی است. پاسخ این سوال خیلی روشن و شفاف است، زیرا، در یک نمایشگاه به ارائه توانمندی های صنعت در حوزه مواد اولیه و ماشین آلات صنعت پرداخته می شود و در نمایشگاه دیگر، محصولات کامل ارائه می شود. در حقیقت، صنعت داروسازی کشور این توانمندی را دارد که در دو نمایشگاه بین المللی، عرض اندام کند. زیرا، صنعت داروسازی از قدرت و توانایی بالایی برای رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردارست. حضور شرکت های دارویی از کشورهای صاحب نام دنیا در دو نمایشگاه بین المللی دارو در ایران، حکایت از این واقعیت دارد که صنعت داروسازی کشورمان توانایی رقابت و البته تسخیر بازارهای منطقه ای و بین المللی را دارد. وضعیت نمایشگاه های بین المللی تجهیزات پزشکی صنعت تجهیزات پزشکی و داروسازی، مکمل یکدیگرند و سلامت را نمی توان بدون یکی از این دو بال، به دست آورد. چه بسا در بعضی بیماریها، تجهیزات پزشکی در اولویت باشد و بتواند جان بیمار را نجات دهد و در بیماری دیگری، دارو نیاز باشد و البته در بعضی درمان ها، نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی بصورت همزمان هستیم. طرح این موضوع، از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم، تجهیزات پزشکی کم از دارو ندارد. اما، یک تفاوت بین صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی وجود دارد و آن، توانایی صنعت داروسازی در حوزه بین المللی است که خیلی جلوتر از تجهیزات پزشکی گام بر می دارد. از همین رو، لازم است صنعت تجهیزات پزشکی به جهت اینکه بتواند قدمهای توسعه و پیشرفت را در حوزه بین المللی، سریع تر طی نماید؛ بر روی برگزاری یک نمایشگاه بین المللی متمرکز شود تا توانایی صنعت، بیش از پیش نمایان شود. زیرا، تکثر در برگزاری نمایشگاه ها در شرایطی که صنعت تجهیزات پزشکی نیاز دارد بیش از پیش حمایت شود، به هیچ عنوان نمی تواند اقدام مثبت و قابل قبولی باشد. شرکت های خارجی در عرصه تجهیزات پزشکی، از چند سال قبل، با نمایشگاه بین المللی ایران هلث، آشنا شده اند و تمرکز بر روی یک نمایشگاه بین المللی، می تواند وجهه و جایگاه صنعت را در نگاه رقبای خارجی بالا ببرد. زیرا، نمایش توانمندی های صنعت تجهیزات پزشکی کشور در قالب دو نمایشگاه بین المللی، چندان به مذاق خارجی جهت شرکت در این دو نمایشگاه، خوش نمی آید. شاید مهم ترین دلیل برای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی در عرصه تجهیزات پزشکی، میزان تولیدات و واردات است که هنوز وزنه واردات بر تولیدات می چربد و لازم است برای پشتیبانی از تولید داخل، تمرکز را بر روی یک نمایشگاه و در امتداد پشتیبانی از تولید داخل قرار داد تا بتواند پله های رشد و توسعه را سریع تر طی نماید و به سطح صنعت داروسازی کشور برسد. در همین حال، محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت، موضوع بین المللی بودن نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مِد را خلاف ضوابط دانسته است. بنابراین، صنعت تجهیزات پزشکی برای عبور از چالش ها و حاشیه های لطمه زا، می بایست بر روی یک نمایشگاه بین المللی با سابقه چند ساله متمرکز شود.
منبع: دكتر ایزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب