سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران مطرح كرد

تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی به خدمات دارویی عامل کوتاهی دست سودجویان از منابع ملی

تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی به خدمات دارویی عامل کوتاهی دست سودجویان از منابع ملی

به گزارش دکتر ایزی، سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به طرح تغییر مدل پرداخت یارانه دارو اظهار داشت: با این اقدام که بصورت ضربتی اجرا شد، از دست درازی افراد سودجو به منابع ملی جلوگیری گردید.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از ایسنا، مهدی قنادی، اظهار داشت: اجرای طرح تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی دارو، در ابتدای طرح موجب ایجاد اضطراب بین بیمه شدگان شده بود، ولی با مدیریت صحیح در استانها باوجود شروع ضربتی، توانستیم فرصت برنامه ریزی را از دست افراد سودجو گرفته و بازار دارو را به سمت منافع بیمه شدگان (بیماران) هدایت کنیم؛ به صورتی که ضمن افزایش تعداد در تعهد، در خیلی از داروها، سهم پرداختی بیمه شده نسبت به قبل کاهش داده شد.
وی هدف از اجرای ضربتی این طرح را جلوگیری از جبهه گیری و فرصت طلبی عده ای منفعت طلب دانست.
قنادی، قاچاق دارو را قسمتی از سودجویی های قبل دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح دست افراد زیادی از این بازار بریده شده است و طبیعی است که عده ای معترض باشند.
وی اظهار داشت: کار با سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دارای پیچیدگی های خاصی بوده و در حقیقت زحمت اصلی بر دوش تک تک همکاران استانی است که شایسته تقدیر و تشکر هستند.
سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به جبهه گیری و مقاومت عده ای در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی، اشاره کرد: باوجود تمام مانع پراکنی ها، همکاران ما در استانها توانستند مقاومت ها دراین زمینه را شکسته و به اهداف خود دراین زمینه برسند. به صورتی که بعد از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مراکز تشخیصی و درمانی حاضر به برگشت به نسخه کاغذی نیستند و اجرای قبلی نسخه الکترونیک سبب پیاده سازی پرداخت یارانه دارو در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه اجتماعی گردید. بدون زیرساخت الکترونیک پرداخت یارانه به دارو تقریباً غیر قابل تصور بوده و سبب ‌پریشانی در نظام درمان می شد و تلاش سنوات قبل سازمان های بیمه پایه برای الکترونیکی نمودن امور مربوط به درمان، سبب اجرای راحت قوانین و احقاق حقوق بیمه شدگان گردید.
وی هدف از ارزیابی میدانی و نظارت بر فعالیت ها را شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و اشکالات موجود در ارائه خدمات بهتر به مردم عنوان نمود.
قنادی با اشاره به راه اندازی سامانه های هوشمند در سازمان بیمه سلامت، اظهار داشت: باتوجه به تغییرات انجام شده باید مدلهای سازمانی نیز تغییر کنند و یکی از نتایج همین پایش های استانی می تواند تغییر مدلها باشد.
وی با تاکید بر اهمیت مسئله نظارت در فرآیندها، اضافه کرد: ما سه نوع نظارت در سازمان داریم که اولین مرحله پیش از ارائه خدمات صورت می گیرد تا در صورت مشاهده نقص ها و کاستی ها، مشکلات پیش از ارائه خدمات به بیمه شدگان رفع گردد. نظارت بعدی نظارت حین خدمت است که توسط سامانه ها بصورت آنلاین کنترل می شود و در نهایت نظارت پس از ارائه خدمات را داریم که به بررسی عملکردها بوسیله بررسی انحراف معیار در داده ها طی ماه های پس از ارائه خدمت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، او در آخر با تاکید بر این که ما به مرحله ای رسیده ایم که باید نظارت بر کیفیت ارائه خدمات داشته باشیم، اضافه کرد: پیش از راه اندازی سامانه های الکترونیک امکان کنترل و نظارت منسجم بر انجام فرآیندها چه در مرحله پیش از ارائه خدمت، چه حین خدمت و چه پس از خدمت نداشتیم، اما حالا می توانیم ریز به ریز عملکردها را بررسی نماییم.




منبع:

1401/05/26
22:18:50
513
0.0 از ۵
تگهای خبر: اضطراب , خدمات , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی