یافته محققان كره جنوبی؛

بعضی از داروهای دیابت احتمال مبتلا شدن به زوال عقل را کاهش می دهند

بعضی از داروهای دیابت احتمال مبتلا شدن به زوال عقل را کاهش می دهند

به گزارش دکتر ایزی، یک مطالعه جدید نشان داده است که به نظر می آید گروه خاصی از داروهای دیابت خطر مبتلا شدن به زوال عقل و بیماری پارکینسون را در افراد می کاهد.



به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، به قول محققان، مهارکننده های سدیم-گلوکز کوترانسپورتر -۲ (SGLT۲) که به نام گلیفلوزین هم شناخته می شود، قند خون را با تحریک کلیه ها برای فیلتر کردن قند از جریان خون و دفع آن در ادرار می کاهد.
اما محققان دریافتند این داروها امکان دارد از سلامت مغز هم محافظت کنند.
محققان گزارش دادند که مهارکننده های SGLT۲ با کاهش ۲۰ درصدی خطر بیماری آلزایمر یا پارکینسون و ۳۰ درصد کاهش خطر زوال عقل ناشی از بیماری عروق خونی در مغز مرتبط هستند.
محقق ارشد دکتر «مینیونگ لی» از کالج پزشکی دانشگاه یونسی در سئول کره جنوبی، اظهار داشت: «نتایج به صورت کلی حتی بعد از تنظیم عواملی مانند فشار خون، گلوکز، کلسترول و عملکرد کلیه ثابت هستند.»
برای این مطالعه، محققان داده های نزدیک به ۳۵۹۰۰۰ فرد دچار دیابت نوع ۲ را که مابین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در کره جنوبی آغاز به مصرف داروهای دیابت کرده بودند، تحلیل و بررسی کردند. اشخاصی که مهارکننده های SGLT۲ دریافت می کردند با اشخاصی که سایر داروهای دیابت خوراکی مصرف می کردند مقایسه شدند.
نتایج نشان داده است که بیماری آلزایمر در میان اشخاصی که از مهارکننده های SGLT۲ استفاده می کردند، کمتر از ۴۰ مورد در هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال بود، در مقایسه با حدود ۶۴ مورد برای اشخاصی که از سایر داروهای دیابت استفاده می کردند.
نرخ زوال عقل عروقی در بین اشخاصی که از مهارکننده های SGLT۲ استفاده می کردند، تقریبا ۱۱ مورد در هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال بود، در مقایسه با نزدیک به ۱۹ مورد برای اشخاصی که از داروهای دیگر استفاده می کردند.
و میزان پارکینسون کمی بیشتر از ۹ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود در مقایسه با نزدیک به ۱۴ مورد برای کسانی که داروهای دیگر مصرف می کردند.
لی اشاره نمود که افراد شرکت کننده در این مطالعه کمتر از پنج سال تحت نظر بودند. تحقیقات بیشتری جهت بررسی این که آیا مهارکننده های SGLT۲ می توانند در بلند مدت از مغز محافظت کنند، مورد نیاز است.

1403/07/04
09:15:12
2273
5.0 از ۵
تگهای خبر: آلزایمر , بیماری , پزشك , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی